ICA und das Palmöl

Vor einer guten Weile hatten wir hier die Diskussion um Lebensmittelpreise, Discounter und ob man mit Schuld an Lebensmittelskandalen und Umweltzerstörung ist, wenn man immer so billig wie möglich kauft. Oder ob die Bereitschaft, etwas mehr zu bezahlen, stattdessen nur die Gewinne der Konzerne steigert.

Ich finde den Link nicht mehr, aber mein Argument war dabei, dass geringerer Preisdruck vom Konsumenten eine Grundvoraussetzung für nachhaltige Produktion ist (also notwendig, nicht hinreichend) und dass man dann auch höhere Ansprüche stellen kann. Denn ich finde, dass die generelle Verantwortung beim Handel als Mittler zwischen Produzent und Konsument liegt – letzterer kann schließlich nicht den Überblick über alle Waren haben. Die Händler können indes sehr wohl ihre Produzenten auswählen und beeinflussen.

Letzte Woche hatte ich einen kleinen Anfall von Aktivismus und schrieb an ICA, als ich auf der Verpackung sah, dass deren Erdnüsse (Hausmarke) mit Palmöl hergestellt werden, das ja ziemlich böse ist, unter anderem weil dafür Regenwald zerstört wird. Die Antwort, die ich bekam, fand ich durchaus zufriedenstellend. ICA habe als offizielles Ziel, bis 2015 nur noch RSPO-zertifiziertes Palmöl einzusetzen, was verschiedene Nachhaltigkeitskriterien sicherstellen soll. Bis dahin, weil es noch so wenig davon gibt, trägt man mit Zertifikaten dazu bei, die Produktion von “gutem” Palmöl zu erhöhen. ICA habe deswegen vom WWF 9 von ~~10~~ 9 Punkten erhalten, als die sich den Umgang von großen Firmen mit dieser Problematik anschauten, und gehört damit zur Weltspitze.

Ich fühle mich also bestätigt, zumindest ein bisschen.

ICAs Antwort im Original:

Produktionen av palmolja bidrar till skövling av regnskogar – skogar som är viktiga för såväl människa som djur samt klimatförändringar. Vår miljöpolicy slår fast att vi vill ta ansvar för det vi säljer, vilket innebär att vi strävar efter ett sortiment som ger så liten negativ miljöpåverkan som möjligt. Detta arbetar vi ständigt för att uppnå!

För palmolja har ICA antagit ett mål om att senast 2015 ska all palmolja som används i våra egna märkesvaror komma från hållbara odlingar som producerar certifierad RSPO palmolja – Round table on Sustainable Palm Oil, www.rspo.org. Att palmolja är RSPO- certifierad innebär bland annat att den är hållbart producerad och att man i odlingen tar såväl ekologiska, sociala som ekonomiska hänsyn. Bakom kritierierna står bland annat Världsnaturfonden. Eftersom volymerna av RSPO certifierad palmolja ännu är begränsade, har ICA beslutat att köpa Green Palm-certifikat för all palmolja som idag används i våra egna märkesvaror. Green Palm är ett program som är kopplat till RSPO och där intäkterna för försäljning av Green Palm-certifikat går direkt till stöd för små och stora palmolje-plantager, som lever upp till RSPO-kriterierna. Detta för att stödja en ökad produktion av hållbart producerad palmolja. Genom att vi köper certifikat försäkrar vi oss om hållbar produktion av den mängd palmolja som motsvarar den mängd vi använder oss av i våra produkter. Green Palm-certifikat fungerar alltså ungefär som när man köper in förnybar el till sitt hem – det vill säga man stödjer en mer hållbar produktion.

Att ICA tar allvarligt på frågan syns inte minst i Världsnaturfondens (WWFs) senaste internationella granskning av hur stora företag arbetar med palmolja. Där hamnade ICA bland de bästa med nio poäng av nio möjliga.